NXTRI 2014

NXTRI 2014

onsdag 8. januar 2014

Norseman 2014

Det har omsider sunket inn. Lotterigudene har gitt meg plass i årets Norseman! Den 2. august hopper jeg fra båten og skal jobbe meg gjennom 3,8 km svømming i Hardangerfjorden, deretter sykle 18 mil fra Eidfjord til Austbygde og så runde av det hele med 42 km løping/gåing til Rjukan og Gaustatoppen. Min første ironman. Det kiler i magen bare av å tenke på det!


2. august 2014 er det min tur!

Så hvorfor melde seg på Norseman? Helt ærlig så var det ikke veldig gjennomtenkt. Jeg prøvde meg for første gang på triathlon i fjor. Fikk en iskald debut på olympisk distanse på Hove. Ved målgang der fristet ikke akkurat den doble distansen i Haugesund noen uker senere. Men Haugesund var en enorm opptur! God stemning langs løypa og en enorm mestringsfølelse ved målgang. Den følelsen drar en videre - mot nye og større mål. 

Nå er kanskje ikke Norseman det neste naturlige målet for en nybegynner. Men da registreringen åpnet i høst, tenkte jeg bare, hvorfor ikke? For det første er det loddtrekning som avgjør om man får plass eller ikke. Sjansen er ikke akkurat spesielt stor. Ca. 1/5 av de norske jentene som søkte i år fikk plass, ca. 1/10 av gutta. Kjæresten min, Lars, fikk svart trøye i 2011, men ingen plass i 2012 eller 2013. For det andre er det noe helt spesielt med Norseman. Svømming i iskaldt vann, sykle x antall høydemetere og til slutt et maraton som ender på Gaustatoppen. Føler man seg noen gang helt klar for dette? Den dagen jeg kunne svart 100% ja på det, er det ikke sikkert jeg hadde fått plass engang.

Men ja, jeg kunne ha ventet et par år, fått litt mer triathlonerfaring, kanskje prøvd en annen ironman først.  Lysten og fristelsen ble bare for stor.  Jeg registererte meg, ventet og mens jeg lå på en solseng på Gran Canaria i november, tikket det inn en mail om at jeg hadde fått plass. Enkelt og greit. Ingen vei tilbake. Lars derimot fikk ikke plass i år heller.  Tror lotterigudene tenkte at jeg trengte en erfaren support. Flaks for meg!


205 dager gjenstår!

Treningen er godt i gang.  Svømming, sykling, løping og styrketrening fyller opp ukas treningstimer. Sånn som før, bare litt mer mengde og litt mer strukturert nå. Det må til. Jeg kommer til å oppdatere bloggen jevnlig. Veien er målet! Følg med om du vil :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar