NXTRI 2014

NXTRI 2014

fredag 25. juli 2014

Trening uke 29. Sommerferiemodus

Flere har lurt på hvorfor det plutselig ble helt stille her på bloggen, men forklaringen er rett og slett at jeg er i sommerferiemodus samt at jeg ikke har hatt internett-dekning den siste uka. Så oppkjøringen til Norseman går fortsatt etter planen og her kommer oppsummeringen av forrige ukes trening:


Mandag - Økt 1: Intervaller løp 5 min x4 i sone 4, 8km Økt 2: Styrketrening


Etter å ha gått av vakt kl. 23.00 i går kveld var det ikke mange timene med søvn jeg rakk før jeg skulle på jobb igjen kl. 07.30..  Hadde heldigvis en rolig dag på jobb og fikk gått en del før tida. De ekstra timene gikk med til helt nødvendig slumring på solsenga, før jeg kom meg ut på den planlagte intervalløkta på kvelden. Løp ca. 15min først som oppvarming, hvorav de siste 2-3 minuttene med høyere intensitet, før jeg gikk rett over på intervallene. Jobbet med jevnt tempo i 5 minutter, slapp meg så ned og jogget rolig i halvannet minutt før jeg var i gang igjen. Første intervallet lå jeg i snitt i høy sone 3, mens på de tre neste klarte jeg å ligge med økende intensitet i sone 4 - akkurat etter planen. 

Etter løpinga ble det tøyninger og en rask styrkeøkt. Utrolig deilig å starte uka på den måten her, endelig er kroppen klar for skikkelig trening igjen. 


Tirsdag - Økt 1: Rolig sykkeltur, 1t55min, 50km. Økt 2: Open water-økt med Tønsberg Tri, 1500m


I dag la jeg temposykkelen bak i bilen og parkerte bilen utenfor sykehuset, sånn at alt lå til rette for en økt rett etter jobb. Det blåste ganske kraftig i dag og med det fikk jeg øvd på å ligge i tempostilling til tross for at sidevinden tok godt tak i meg og sykkelen flere ganger. Mestringsfølelse! Turen gikk til Sem, langs Andebuveien til Fossnes og Ramnesveien tilbake til Sem og sykehuset. Jammen på tide med en sykkeløkt igjen, orker ikke tenke på antall dager siden forrige sykkeltur..

Etter sykkeløkta dro jeg ut på hytta og lagde meg litt middag før jeg møtte opp på Ringshaugstranda for en open water-økt med Tønsberg Tri kl. 18.00. Ble kun to runder på meg i dag (hadde egentlig planer om 4). Det var mye bølger og en del vind i dag. Garmin-klokka var litt ute og kjøre på antall meter, men fulgte Dysten-runden som skal være målt opp til 750m.


Onsdag - Treningsfri


I dag kjørte jeg inn til Oslo etter jobb og hadde ingen treningsplaner.


Torsdag - Økt 1: Open water-økt på Sognsvann, 1900m. Økt 2: Langtur løp, 17,5 km


I dag skulle jeg ikke på nattevakt før kl. 20.00 og hadde hele dagen til disposisjon. Lars har vært på alpetur (les: sykling med gutta) de siste 10 dagene og skulle etter planen være hjemme i 18-tida. Jeg startet dagen med en open water-økt alene på Sognsvann. Sjelden jeg svømmer helt alene, men i dag var det egentlig helt greit. Fokus var på sammenhengende svømming i racepace-fart og totalt ble det ca. 1900m på rett over 40min, noe jeg er fornøyd med. 

Etter svømminga tok jeg turen hjemom for litt lunsj før jeg dro tilbake til Sognsvann (med bilen) for en løpetur. Planen var rolig langtur og jeg hadde sett for meg tur-retur Ullevålsseter. Etter et par kilometer følte jeg at kroppen og beina og var bra og valgte å løpe en lengre runde jeg har løpt flere ganger med Mari tidligere, men som jeg ikke har løpt tidligere i år. Den går fra Sognsvann retning Hammeren, videre opp til Ullevålsseter, Skjennungen, forbi Store Tryvann, videre retning lille Åklungen før man etter hvert er tilbake på Sognsvann. En god del høydemetere underveis, så pulsen var oppe i sone 3 flere ganger, men stort sett lå jeg i lav sone 2.  Totalt ble det 17,5km på litt over to timer. Muskelvondtene på høyre side fikk jeg virkelig kjenne på underveis og jeg har innsett at belastningsskaden ikke kommer til å bli helt bra til Norseman. Så da er det bare å forvente pain, pain og mer pain på løpedelen under Norseman, sånn blir det bare. 

Etter løpinga var jeg rimelig pumpa, ble jo en litt mer krevende tur enn planlagt, så trengte litt tid på sofaen før jeg kjørte på jobb i Tønsberg. Rakk akkurat ikke si hei til Lars før jeg måtte dra, dumme forsinka Norwegian-fly..


Fredag - Treningsfri


Man skulle kanskje tro at jeg kom til å være stuptrøtt på nattevakt, men jeg digger nattevakter og 12 timer på jobb gikk overraskende greit, selv etter såpass mye trening på dagtid. Hjalp jo også på at dette var síste vakten før en ukes sommerferie!

Så etter jobb kjørte jeg rett inn til Oslo, sov et par timer, pakket ferdig og i 14-tiden var jeg og Lars i bilen, klar for lang biltur over Hardangervidda til Bergen og Kvernepollen som ligger i Øygarden. Hvert år reiser jeg med familien på sommertur med Vippetangen dykkerklubb. Pleier å dykke jeg også, men i år var dykkerustyret byttet ut med temposykkel og løpesko, tar ingen sjanser så tett opptil konkurransen.


Lørdag - Open water-økt med Lars, 1600m


Våknet opp til nydelig sommervær, havblikk og et fantastisk flott sted med helt optimale forhold for open water-økter. Etter frokost var det på med min nye Helix-våtdrakt fra Blueseventy som skulle testes for første gang. Den satt som et skudd og vannfølelsen med den er bare helt rå! Om det går så mye fortere vet jeg ikke, men Lars mente jeg hang bedre på nå enn før.. Fra rorbua vi bor i er det egentlig bare å hoppe ut i vannet og starte økta, bedre blir det ikke! Frisk temperatur var det også, hele 17 grader! Svømte frem og tilbake i bukta to ganger og totalt ble det ca. 1600m. Ble en super økt og tommel opp til min nye drakt, love it!

Ny Helix våtdrakt fra Blueseventy <3

Resten av dagen gikk med til bading, soling, spise vafler, henge med gamle kjente i klubben, grilling, skravling og rett og slett å kunne nyte litt etterlengtet ferie!


Søndag - Økt 1: Open water-økt med Linda, 1600m. Sykkeltur med Lars og Espen, Øygarden - Sotra - Hjellestad og tilbake, 4t15min, 102km

Stod tidlig opp og fikk med meg Linda på en svømmeøkt. Svømte forholdsvis rolig med noen fartsøkninger underveis. Imponert over Linda som holdt følge hele veien, er ikke mye trening som skal til før hun knuser meg på svømming også. Er så happy med at den dama har tenkt til å prøve seg på triathlon neste år, det kommer til å gå meget bra!

Idyll på rorbuferie! Meg i hvit badehette og Linda i rosa.

Etter svømmeøkta ble det en solid frokost før jeg og Lars dro ut på sykkeltur. Kroppen føltes av en eller annen grunn utrolig tung ut i dag. Sola stekte og det var godt over 30 varmegrader, egentlig deilig å kunne lufte seg på sykkelen. Etter ca. 3 mil møtte vi Espen, en kompis av Lars som også skal være med på årets Norseman, og syklet en runde sammen med han via Hjellestad og tilbake til Sotra-brua. Der ble det is og cola på en bensinstasjon før vi syklet tilbake til Kvernepollen. Halvt bergenser som jeg er var det utrolig koselig å sykle på kjente trakter, spesielt titte på det gamle huset til mormor og morfar - minner! Men vel hjemme igjen etter 10 mil var jeg egentlig mest glad for at turen var over og hoppet rett i sjøen for et avkjølende bad, velfortjent!

Etter dagens treningsøkter var det rett tilbake i feriemodus. Uka som kommer skal virkelig nytes til det fulle!

Selskap av @wessern gjør livet rimelig allright <3

Ukas 'tall' ble: 

Sykkel: 152km
Løp: 25,5km
Open water: 6600m

Totalt ble det i underkant av 12t trening. Motivasjonen for svømmetrening steg rett til værs med ny våtdrakt og muligheten for trening rett utenfor døra, ergo ble det rekord på antall svømmemeter på én uke for min del, 6600m. Hurra! Ferien fortsetter i morgen og treningsmengden er ikke like heavy som før, så dette må jo bare bli en bra uke. Håper dere koser dere i sommervarmen!

Feriemodus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar